Anotace: V tomto článku se vám pokusím objasnit naše (BL4U) ideály, vzory a smysl našeho konání. Snad pochopíte, na jakých hodnotách stojí naše vize. Z čeho jsme vzešli a co spojuje náš tým. Ano, je to úcta k našim vzorům a touha dokázat alespoň kousek toho, co dokázali oni. Proč? Jsme ze stejného „kmene“. Máme stejné DNA.
Trochu o mém dětství. Když jsem dospíval, tak jsem nikdy nechápal, proč někdo má někoho jako vzor. Vždy mi to přišlo jako podceňování sama sebe. Ano, chyběla mi pokora. Naštěstí jsem měl babičku, jmenovala se Marie. Co pro mě udělala? Vyprávěla mi svůj životní příběh. Vzala si mého dědu, za první republiky velmi bohatého továrníka. Jí bylo 16 let a dědovi 42. Když jsem byl dítě, vyprávěla mi příběhy nejen z první republiky, ale také zážitky z padesátých a šedesátých let. Vyprávěla mi, jak o všechno přišli, co je totalita, co svoboda a co demokracie. Byla osmdesátá léta a já to poslouchal místo pohádek na dobrou noc. Nic z toho jsem tehdy plně nechápal. Ale…
O desítky let později jsem díky vzletům a pádům pochopil to, co je pokora a úcta k někomu, kdo tvoří, organizuje, někam míří a stará se, nejen o svou rodinu, ale také tak nějak i o svůj „kmen“. O Čechy, Moravany, Slezany a Slováky, ty všechny považuji za svůj „kmen“. Pochopili jste, jsem staromilec, který se nikdy nesmíří s tím, jak ochotně a zbaběle, jsme zrušili Československo, jen kvůli geopolitice. Nic jiného to nebylo, ostatní jsou kecy.
Ale zpátky k businessu. Jádrem vize naší společnosti jsou lidé, které spojují často velmi podobné životní zkušenosti, hodnoty a touha po úspěchu. Proč jsme si vybrali krizový management a proč řešíme insolvenční procesy? Protože zvrátit situaci a zachránit společnost „hrobníkovi z lopaty“, minimalizovat všem zúčastněným ztráty a zachovat pracovní místa nás uspokojuje a motivuje. Kde ale vidíme vyšší smysl?
Jsem přesvědčen, že v našem týmu máme lidi, co milují business. Jsou to lidé, kteří chtějí tvořit a růst. Touží po úspěchu. A kde úspěch a růst vidíme? V tom, že nějaká společnost dokáže vytvořit hodnotu a za tu hodnotu je ochoten někdo další zaplatit. Možná vám to přijde v současném světě padlé na hlavu. Ve světě, kde se manipuluje s trhy, tisknou se ve velkém peníze, rozhazují se dotace a „klasická či reálná“ ekonomika dostává slušně řečeno dost „za uši“? Ano, jsme možná staromódní, ale jsme přesvědčeni, že vytváření skutečných hodnot pro zákazníka – člověka nebo firmu (což je taky „jen“ skupina lidí) má smysl. A to navzdory všem lumpárnám, které se kolem nás dějí.
Svět se mění a bude se v následujících letech měnit. Extrémně měnit. Na Západě si lžeme jen sami sobě. Svět a ekonomika světa se mění. Kdo nedokáže uspět v tomto změněném světě nepřežije. Bohužel. Má vůbec smysl snažit se o úspěch někde z mrňavé země uprostřed Evropy?
My věříme, že to smysl má! Tak jako to dokázali Baťa a jeho rodina a mnozí jiní po nich také. Petr Kellner a jeho tým nám ukázal, že i v tom současném globalizovaném světě lze, v té malé zemi uprostřed Evropy, vybudovat společnost nebo skupinu světového formátu. Věříme, že se to podaří i jiným z naší kotlinky.
Možná jsme snílci, možná jsme naivní, možná máme hlavu v oblacích. Máme však i nohy na zemi. Naši kolegové vybudovali a řídili v posledních dvaceti, třiceti letech významné společnosti nebo se účastnili jejich expanze. Jsme přesvědčeni, že nepatříme do starého železa! Jsme přesvědčeni, že současná situace nám vytváří příležitosti. Nechceme a nebudeme stát někde stranou a jen přihlížet, abychom se pak za deset, patnáct let při pohledu do zrcadla ptali sami sebe, proč jsme se o nic pořádného nepokusili?!
S úctou k odkazu těch, kteří již mezi námi nejsou, si chceme odpovědět, že jsme se pokusili.
Pokud si myslíte, že máte podobné vzory, ideály a postoje, zvažte, zda se nechcete přidat k našemu týmu.
A ještě jednou Tomáši, Petře a Vám podobným, respekt a úcta …